Opettajia jännitti suotta etukäteen. Maahanmuuttajaopiskelijat ottivat ICEX-hankkeen seksuaalikasvatusmateriaalin haltuunsa kiinnostuneina ja tyynen rauhallisina. Materiaalia testataan nyt, ja kaikkien käyttöön se tulee vuoden 2025 lopussa.
Luokan taululla lukee: ”elin > elimet > elimistö” ja alapuolella ”lisääntyä > lisääntymis > lisääntymiselimistö”.
”Mitä elin tarkoittaa?” kysyy opettaja Ilona Ikonen Taiko1-ryhmän opiskelijoilta.
”Eilen?” keksii opiskelija.
”Ei, elin on ihmisen sisällä. Nämä täällä”, Ilona näyttää halkaistun ihmisnuken sisällä olevia sisäelimiä.
”Saatoin laittaa nää vähän väärään järjestykseen, kun kokosin tätä…” Ilona tunnustaa ja koskettelee muovisia sisäelimiä.
Opiskelijoiden herättely aiheeseen jatkuu:
”Jos matematiikassa on lisää, niin mitä se tarkoittaa?”
”Plus!” tietää opiskelija.
”Hyvä! Lisääntyä tarkoittaa, että tulee lisää, saada lapsi. Lisääntymiselimet on ne osat ihmisessä, joilla tehdään lapsi.”
I niin kuin into opiskella
Taiko1 on aikuisten perusopetuksen alkuvaiheen pienryhmä, ja sen tunnilla pilotoidaan tänä lokakuisena aamuna ihka ensimmäistä kertaa ICEX-hankkeen materiaalia. ICEX on neljän maan, Suomen, Viron, Kreikan ja Portugalin yhteishanke, jonka tarkoitus on edistää maahanmuuttajien seksuaaliterveyttä ja seksuaalikasvatusta. Tämä tapahtuu konkreettisesti sähköisen materiaalipaketin avulla.
Valmista materiaalia voivat käyttää oppilaitokset, vastaanottokeskukset, terveydenhuollon ammattilaiset, pakolaisleirit… Materiaali julkaistaan kaikkien käyttöön loppuvuodesta 2025, mutta nyt on aika testata sitä.
Taiko1:n luokkaan on laskeutunut täysi hiljaisuus. Opiskelijat ovat hakeneet läppärit kaapista ja kyyristyneet näyttöjen ääreen. Tänään luetaan materiaalista vain kohtaa ”Seksuaalitoiminnot – rakenne ja fysiologia”.
”Ihan rauhassa lue. Ei vain klik, klik, klik. Sulla on kaksi tuntia aikaa, harjoittele näitä”, sanoo opettaja Eva Lähteenmäki.
Pilottitunneilla on aina kaksi opettajaa; tänään ryhmän oma opettaja Ilona vetää tuntia ja Eva kirjaa havaintoja ylös. Teknisille, kielellisille ja eettisille ongelmille on lomakkeessa omat sarakkeensa. Myös opetussivari Rui Li kiertää luokassa auttamassa.
ICEX-materiaali alkaa juuri maahan muuttaneiden Leylan ja Alin kysymyksillä.
”Klikkaa tästä, niin saat selville, mitä he haluavat tietää kuukautisista ja miten raskaus alkaa.”
Leyla ja Ali haluavat tietää, miten voi tulla raskaaksi. Klik.
”Jos haluat tulla raskaaksi, harrasta seksiä säännöllisesti monta kertaa viikossa. – – – Naisen munasolu säilyy elossa noin 24 tuntia ja siittiösolut noin 5 päivää.”
Materiaalissa on paljon kuvia miehen ja naisen sukupuolielimistä. Ilona ja Eva ovat tyytyväisiä, että kuvat eivät näytä herättävän hämmennystä. He pelkäsivät vähän etukäteen, että kaikki eivät tule tällaiselle tunnille tai joku marssii luokasta ulos.
”Välillä on hyvä olla väärässä. Painotin opiskelijoille etukäteen, että toimi ihan kuin katsoisit näitä kotona”, sanoo Eva.
C niin kuin ceksi
ICEX-materiaali on tehty sellaiseksi, että asioita voi opiskella itsenäisesti myös kotona. Siksi niitä ei nytkään opeteta.
Raskauden jälkeen siirrytään ympärileikkaukseen ja naisten sukupuolielinten silpomiseen. Myös syitä näihin pohditaan: ”On sosiaalinen paine jatkaa perinnettä, halutaan valvoa naisten seksuaalisuutta, halutaan poistaa seksuaalinen nautinto, halutaan valmistaa tyttö avioliittoon…”
Materiaalin ensimmäisen osan kieli on niin vaikeaa Taiko1-ryhmän opiskelijoille, että he käyttävät ihan koko ajan kääntäjää. Opettajien mielestä se on täysin ok.
”Jo pelkästään sukupuoli on pitkä ja vaikea sana, joka ei ole arkikielessä. Sit vielä sukupuolielimistö ja lisääntymiselimistö…”, Ilona luettelee.
”En osaa itsekään jokaisen elimen nimeä. Nämä ovat kyllä liian vaikeita. Mutta nyt materiaalia testataankin. Enemmän otetaan pois kuin lisätään”, toteaa Eva.
Materiaali jakautuu kolmeen päälukuun. Tänään pilotoitavan ykkösosion ovat tehneet portugalilaiset yliopisto-opettajat. Lisääntymisterveys ja turvaseksi -osio on suomalaisten käsialaa; sen ovat luoneet Linnasmäen opiston suomi toisena kielenä -opettaja Eva Lähteenmäki ja ICEX-koordinaattori Eliisa Savola sekä Turun ammattikorkeakoulun kätilöopettajat Tiina Murto ja Marjatta Häsänen. Etiikka ja laki -osion taas ovat tehneet virolaiset ja kreikkalaiset.
Materiaali etenee niin, että ensin seksuaalisuutta käsitellään yksilön tasolla, sitten suhteiden tasolla ja viimeisessä osassa yhteiskunnan, kuten lain, tasolla.
E niin kuin ehkäisyväline
Lisääntymisterveys ja turvaseksi ei ole vielä tämän tunnin aiheena, mutta kurkataan materiaalista vähän sitäkin.
”Tämä osio on lähempänä opiskelijan arkikokemusta. Silleen me ainakin ollaan se ajateltu”, Eva kertoo.
Täällä opiskelija pääsee tekemään. Nyt Leyla ja Ali eivät haluakaan vielä lapsia. Tarjolla on kuvakortteja ehkäisyvälineistä, kuvan ja sanan yhdistämistä, luetunymmärtämisiä, testejä. Videolta voi katsoa, miten kondomi laitetaan oikeaoppisesti. Sanastosta voi tarkistaa, mitä tarkoittaa hormoni, kohtu tai seksuaalinen ahdistelu.
Viimeisessä, etiikka ja laki -osiossa puhutaan muun muassa maahanmuuttajien haasteellisista kokemuksista ja seksuaalioikeuksista.
Näiden lisäksi materiaaliin on tulossa ammattilaisen käsikirja, jossa on muun muassa vinkkejä eri aiheiden käsittelyyn.
On tarkoitus, että valmista materiaalia voi hyödyntää halutessaan sieltä täältä, kielitaitotasonkin mukaan. Linnasmäen opistossa materiaali soveltuu monelle eri ryhmälle ja kurssille.
”Uskon, että opiston terveydenhoitajakin voi käyttää näitä kuvia”, miettii Ilona.
Materiaali käännetään kaikille neljälle hankemaan kielelle ja sen lisäksi mahdollisesti esimerkiksi arabiaksi ja somaliaksi.
Mutta miksi ICEX, maahanmuuttajien seksuaaliterveyttä ja seksuaalikasvatusta edistävä hanke, on olemassa?
”Seksuaalioikeuksista puhutaan paljon vähemmän kuin muista ihmisoikeuksista. Ihmisillä, jotka muuttavat Suomeen, ei välttämättä ole tietoa näistä oikeuksista”, selittää Eliisa Savola.
ICEX-koordinaattorin mukaan on tärkeää, ettei tieto seksuaalisuudesta rajoitu vain siihen, mitä omat vanhemmat tai lähiyhteisö ovat tarjonneet.
”Suomessa on myös paljon nuorille suunnattua seksuaalikasvatusmateriaalia, mutta aikuisille ei ole samalla tavalla.”
X niin kuin munasolu 24 h
Ensimmäinen ICEX-pilottikaksoistunti on ohi. Edessä on vielä seitsemän vastaavaa, ja samanmoinen setti on luvassa myös opiston Alpe2-ryhmälle.
Opiskelijat kertovat ulkopuoliselle tarkkailijalle fiiliksiään. Tänään opiskeltavan osion kieli oli kaikkien mielestä ilman kääntäjää aivan liian vaikeaa, mutta muuten palaute on kiitettävää.
”Tosi hyvä kaikki tämä!”
Yksi mies haluaa jakaa ison oivalluksensa: ”Ennen ymmärrän, että naisen muna (munasolu) on aina. Nyt ymmärrän, että yksi päivä ja sitten pois.”
Opiskelijat selittävät, miten tärkeää on ymmärtää lääkärissä itse eikä olla vain tulkin ja internetin varassa.
”Lääkäri puhuu tunnin, mutta tulkki puhuu minulle vain vähän. Menen kotiin ja katson Google. Tulkki ei hyvä.”
Yksi naisopiskelija selittää, että kun ei ole käynyt koulua kotimaassaan, moni asia on jäänyt oppimatta. Sen takia tällainen materiaali on tärkeä.
”Hyvät kuvat sisällä naisen. Nyt ymmärrän paljon.”
Naiset kertovat, että näistä asioista on helppo puhua toisten naisten kanssa.
”Puhun siskon kanssa tämä kaikki. Nainen, mies, seksi, hormoni…”
Kun teen jo lähtöä, yhdellä opiskelijalla on vielä kysyttävää kahden kesken.
”Minä muslimi, esinahka pois. En ymmärrä, miksi ei pois. Haluan tietää enemmän. Mutta pikkuhiljaa, pikkuhiljaa…”
Mikäli tajusin oikein, opiskelija ymmärtää, miksi naisen ympärileikkaus ei ole hyvä juttu, mutta hän ei ymmärrä, miksi miehen ei olisi. Eliisa Savola tarttuu tähän heti kuultuaan.
”Hyvä, miehen ympärileikkauksesta kerrotaankin materiaalissa vähemmän. Siihen pitää lisätä tekstiä”, hän kirjoittaa kärppänä ylös.
Loppuun vielä pieni teemaan sopiva kevennys:
Olimme menossa kymmenvuotiaan siskonpoikani kanssa saunaan, ja poika pohti ääneen: ”Kun miehillä on penis, niin mikä naisilla onkaan se virallinen nimi? Regina?”
Eivät nämä ole niin helppoja suomalaisen peruskoulun kasvatillekaan.
Teksti: Tiina Hämäläinen
Kuvat: Janne Peltonen ja ICEX-materiaali