Search

Matkakertomus Kroatiasta / Anna Kaisa

Minäkö Erasmus-kurssille?

Olin ollut opettajan ja koulutussuunnittelijan työssä vasta pari vuotta, kun sain muun henkilökunnan mukana viestin, että kuka vaan voisi osallistua Erasmus-kursseille. Talven pimeinä päivinä lueskelin muiden kurssilaisten kokemuksia ja kurssiesitteitä. Ajattelin heti, että englannin kertaus olisi kyllä hyödyllinen ja niin rajasin hakuni koskemaan vain kielikursseja. Huomasin, että kursseja järjestetään melkein ympäri vuoden joten kalenterista haarukoin parhaiten omaan työhöni sopivan hetken ja niin löytyi minulle sopiva kurssi. 10 päivää Kroatiassa, Splitissä lokakuussa kuulosti täydelliseltä. Kysyin esimieheltäni lupaa lähteä ja sitten ilmoittauduin kurssille. Sain Niinalta tarvittavan tuen ja paperit täytettäväksi. Erasmus matkatuki sekä päivärahat ovat niin hyvät, että itse ei jäänyt maksettavaksi kuin oman vapaa-ajan kulut kurssipäivinä. Majoitus ja perusruokailutkin tuli kuitatuksi päivärahoilla.

Split

Split on Kroatian toiseksi suurin kaupunki, joka sijaitsee Adrianmeren rannalla. Se on tunnettu erityisesti historiallisista nähtävyyksistään, kuten Diokletianuksen palatsista, joka on yksi maailman parhaiten säilyneistä antiikin ajan rakennuksista ja UNESCO:n maailmanperintökohde. Split on myös vilkas satamakaupunki ja tärkeä kulttuuri- ja matkailukeskus. Kaupungin tunnelma yhdistää vanhan ja modernin, ja sen kapeat kujat, idylliset aukiot ja kauniit rannat houkuttelevat matkailijoita ympäri maailmaa.

Minuun erityisesti vaikuttanut taide-elämys oli vierailu Kroatialaisen kuvanveistäjä Ivan Mestrovicin museossa. Ivan Mestrovic eli ja työskentei 1900-luvun alkuvuosikymmeninä Kroatiassa. Hänen veistoksiaan on ympäri Splitiä joten tapasin hänen teoksiaan pitkin kurssia.

Oppimisympäristönä Split oli kaunis ja inspiroiva, ja se loi erinomaiset puitteet oppimiselle. Kurssipaikka sijaitsi historiallisessa keskustassa, mikä mahdollisti myös kulttuuriseen ohjelmaan osallistumisen. Aamuiset kävelyt kaupungin halki olivat kuin pyhiinvaelluksia. Vain muutamana päivänä opiskelimme sisällä koululuokissa, muutoin kävelimme tai kuljimme tilausbussilla toinen toistaan kauniinpiin kohteisiin opiskelemaan. Samalla kuulimme paikallishistoriasta ja kulttuurista kauniilla englanninkielellä. Oli myös huippuhauskaa tutustua muualta Euroopasta tulleisiin kollegoihin.

Kieltä opiskelemassa

Kurssin sisältö kuvattiin etukäteen monipuoliseksi; luvattiin kielitaitoa parantavia puhe- ja kuunteluharjoituksia, monipuolisia tekstiharjoitteita, kielioppia sekä runsaasti kommunikaatioharjoituksia.

Kurssilla oli kolme eri opettajaa, kaikki oikein osaavia ja mukavia. Etukäteen piti arvioida oma kielitaitotaso, käytännössä kuitenkin kaikki kurssilaiset olivat samassa ryhmässä (13 opiskelijaa) ja tasoerot olivat aika suuret. Opettajien käyttämät harjoitukset olivat monipuolisia ja leikillisiä, opiskelusta oli tehty hauskaa.

Kurssin anti kielitaidon kehittymisen kannalta jäi hyvin ohueksi. Merkittävintä oli se, että oli pakko käyttää englantia, vaikka sitten sitä ralliversiota 😊.

Pomalo

Kroatian kielessä, erityisesti Splitissä käytettetään käsitettä ”pomalo”, mikä tarkoittaa huolettomuutta. Eräs oppaistamme kuvasi pomaloa asenteeksi, mielummin viisi minuttia myöhässä kuin liian aikaisin. Löysin vihdoin paikan, missä sain olla oma itseni 😊. Ei stressiä, ei huolen häivää, ei kiirettä ja mahdoton onnellisuus siitä, että asiat järjestyvät parhain päin. Pomalo kuvaa parhaiten koko tarunomaista kymmenpäiväistä, minkä sain viettää Erasmus-kurssilla. Nyt kurssista on kulunut jo reilu vuosi mutta kaipuu Adrianmeren rannalle ei ole yhtään haalistunut.

Teksti ja kuvat: Anna Kaisa Siltanen, Linnasmäen opisto

Lisää artikkeleita