Puolitoistavuotiaalla australianlabradoodle Pöpöllä on varsin monipuolisia työpäiviä. Mutta toisin kuin moni ihminen, Pöpö osaa näyttää myös sen, kun ei enää jaksa. Pöpön tärkein tehtävä on olla läsnä.
Maahanmuuttajataustaisessa Taiko1-ryhmässä pelataan tänään Aliasta talousaiheisilla sanoilla. Opettaja Ilona Ikonen kertaa Aliaksen idean: älä sano sitä sanaa, joka sinulla on lapussa, vaan selitä se muilla sanoilla.
”Esimerkiksi mikä Pöpö on?”
”Koira!” tiedetään heti.
Opiskelijat innostuvat:
”Pöpö on täällä tänään?”
Kyllä, tänään on se päivä viikosta, kun Pöpö on opistolla. Ilona käy hakemassa koiran vieressä olevasta työhuoneestaan, ja Pöpö kiertää Koira-avusteinen toiminta -liivissään ympäri luokkaa moikkaamassa opiskelijat. Sitten se menee omalle matolleen venyttelemään, ja kaikkia naurattaa.
Pöpö tuo luokkaan heti ison ilon.
Opiskelijoiden mielestä Pöpö on vähän hassu koira. Se nukkuu toinen silmä auki ja niin, että korvat heiluvat ylös alas.
”Se kuuntelee, vaikka nukkuu”, tietävät opiskelijat.
Kun Pöpölle sanoo moi, se tökkää kuonolla kättä. Se myös hengittää paljon, kertovat opiskelijat ja näyttävät nenää ja kieltä.
Pöpö ei ole virus
Australianlabradoodle Pöpö on syntynyt toisena koronakeväänä 2021. Nimi ei silti viittaa tunnettuun virukseen. Ilonalle oli jo tulossa koira, kun hän yhdellä internet-retkellään törmäsi koira-avusteisuuteen. Tutkimuksen mukaan koira rauhoittaa sydämensykettä jopa kolmessakymmenessä sekunnissa.
”Minulla oli siihen aikaan opiskelija, jolla oli paha matikkakammo. Meni puoli tuntia, että sain rauhoitettua hänet työskentelymoodiin. Ajattelin, että jos koira tekee saman kolmessakymmenessä sekunnissa, minulla jää työskentelyaikaa itse asiaan.”
Koulutuskeskus Salpauksessa oli alkamassa koira-avusteisen kasvatus- ja kuntoutustyön koulutus, osa-ammattitutkinto.
”Kysyin Juhalta (opiston pedagoginen rehtori Juha Kaivola), onnistuisko. Juha sanoi, että totta kai.”
Niin Ilona alkoi opiskella koira-avusteisuutta työn ohessa pari kolme päivää kuukaudessa. Tarkoitus olisi valmistua tammikuussa 2023 eli ihan pian.
Ilonalle on alusta asti ollut selvää, että hän käyttää koiraa opettamisen ja kotouttamisen välineenä.
”En halunnut vain sellaista, että otan koiran töihin, moro.”
Pöpö jakaa vastausvuorot
Jokaisella opiskelijalla on siis lappu, jossa lukee jokin talousaiheinen sana. Se pitäisi selittää muille. Nyt Pöpö pääsee oikein kunnolla hommiin. Luokassa on onnenpyörä, jossa lukee jokaisen Taiko1-opiskelijan nimi. Pöpö pyöräyttää tassullaan onnenpyörää, ja nuoli osuu ensimmäiseksi Mohanadin nimen kohdalle. Mohanad selittää sanan vero.
”Minä ostan housut, esimerkiksi kaksikymmentä euroa. Nyt halvempi.”
Ilona muistuttaa, että vero menee pois palkasta.
”Aaa, vero. Nyt ymmärrän”, sanoo opiskelija.
Taas Pöpö saa pyörittää. Palkaksi tulee aina lihaisa herkku. Akram selittää seuraavaksi sanan eräpäivä.
”Viimeinen päivä.”
”Hyvä! Missä on eräpäivä?”
”Laskussa.”
”Mitä tapahtuu, jos en maksa?”
”Tulee paljon ongelmaa. Tulee uusi lasku ja maksaa viisi euroa.”
No just näin! Vieras näkee heti, miten motivoituneita Taiko1:n opiskelijat ihan oikeasti ovat. Sitä on hieno seurata.
Taiko1:n opiskelijoista iso osa on opiskellut jo pidempään aikuisten perusopetuksen alkuvaiheen opinnoissa, mutta opinnot eivät ole eri syistä oikein edenneet. Nyt panostetaan erityisopettajan avustuksella opiskelutaitoihin, suomen kieleen, matematiikkaan ja digitaitoihin. Opiskelijoiden olisi tarkoitus aloittaa ensi syksynä opiskelu Tuvassa tavoitteena ammattiopinnot.
Pöpö näyttää auttavan siinä oikein mielellään.
Pöpöä saa palluttaa
Seuraava tunti on matematiikkaa. Ilona on siirtänyt Pöpön maton luokan eteen, ja Pöpö lötköttää siinä – hetken.
”Minkä pituinen on metri?” kysyy Ilona ja harppoo kohta värikkään raidallisissa villasukissaan metrin pituisia askelia. Sitten mitataan Pöpö.
”Kuinka korkea Pöpö on? Mitä ajattelet? Kyllä, aika tarkkaan 50 senttimetriä”, Ilona mittaa.
”Kuinka pitkä Pöpö on nenästä pyllyyn? Mitä ajattelet? Ei häntää.”
Hayder menee auttamaan mittausprosessissa. Koska Pöpö on eläin eikä pehmolelu, se ei malta tönöttää koko aikaa hievahtamatta. Mutta mitattua saadaan.
Karvalankamattoa muistuttava Pöpö on saanut toimia opetusmateriaalina paitsi mittayksiköiden myös esimerkiksi kehonosien ja käskymuotojen opiskelussa.
Ilona opettaa puolet ajasta omaa Taiko1-ryhmää, ja puolet hän toimii laaja-alaisena erityisopettajana ammatillisille, aikuisten perusopetuksen ja vapaan sivistystyön opiskelijoille. Jälkimmäinen on monesti yksilöopetusta.
Joskus Pöpö on saanut mallata lasta. Ilona kysyi lastenohjaajaopiskelijalta, miten koira saadaan matolle. Opiskelija vastasi, että työnnetään tai nostetaan se siihen. Sitten mietittiin, oppiiko koira siitä jotain. Entä lapsi? Miten koiran ja lapsen kanssa kannattaisi toimia, jos haluttaisiin ne matolle?
Alaikäisten huoltajilta Ilona kysyy aina, onko koira ok.
”Joskus opiskelija oikein toivoo, että koira olisi paikalla. Esimerkiksi oppimisvaikeuksista on helpompi puhua, kun saa samalla palluttaa koiraa.”
Pöpö kotouttaa
Pöpön yksi tärkeä tehtävä on kotouttaminen. Äkkiseltään ei uskoisi, että myös koira kotouttaa maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita suomalaiseen yhteiskuntaan. Monessa maassa koira ei ole lemmikki, vaan kulkukoirat vaeltavat vapaana. Monella on niistä huonoja kokemuksia.
”Moni sanoo, että koira on vaarallinen, ei voi olla lemmikki. Tiedän paljon maahanmuuttajia, jotka vaihtavat puolta, kun koira tulee kadulla vastaan”, Ilona kertoo.
Koronavuosina suomalaiset ovat hankkineet entistä enemmän koiria, erityisesti kaupungeissa. Suomessa on noin 700 000 koiraa, tietää Ilona.
”Nyt opiskelijat tutustuvat kilttiin, ystävälliseen, sosiaaliseen, tosin vähän vielä hösöön koiraan. Minulla on tässä tosi vahva kotouttamisen näkökulma. Mutta eivät kaikki ajattele Pöpöstä, että jee vau!”
Ilona kertoo, miten edellisessä Taiko1-ryhmässä yksi opiskelija pelkäsi Pöpöä alkuun tosi paljon. Hänellä oli koirista huonoja kokemuksia. Opiskelija sanoi, että hän kyllä haluaisi kovasti tykätä Pöpöstä. Loppukeväästä hän jo halaili koiraa.
Nykyisen Taiko1:n Mohanad oli 14-vuotias, kun kulkukoira puri häntä, ja piti ommella neljä tikkiä. Siksi alkuun vähän pelotti. Myös Delman kertoo, että alkuun hän pelkäsi Pöpöä.
”Nyt minä rakastan.”
Hayder on koiramiehiä. Hänellä oli Suomessa koira vähän aikaa, mutta hän on niin allerginen, että siitä oli pakko luopua. Vaimo itki, ja nyt heillä on viisi akvaariokalaa. Pöpöstä Hayder ei saa oireita, koska ausralianlabradoodle ei juurikaan allergisoi.
Ilona kysyi allergioista etukäteen tulkin avustuksella. Tulkin avulla hän varmisti muutenkin, että kaikki ymmärtävät, että koira on tulossa.
Jotkut Taiko1:llä pelkäävät Pöpöä edelleen, mutta kaikissa näkyy kehitystä parempaan.
Jo ennen kuin Pöpö tuli ensimmäisen kerran opistolle, Ilona mietti opiskelijoiden kanssa, miksi Pöpö tulee kouluun. He kävivät myös tarkkaan läpi kuvan avulla, mihin koiraa saa koskea.
Pöpön tärkein tehtävä on olla läsnä.
”Monella opiskelijalla on vahva traumatausta eikä koulutaustaa. He voivat mennä niin lukkoon, että eivät pysty oppimaan mitään. Koira toimii rauhoittavana elementtinä. Se tuo hyvää mieltä ja mukavaa oloa.”
”Jo silloin kun toin Pöpön 9-viikkoisena tutustumaan ensimmäiseen Taiko1-ryhmään, tiesin, että tästä tulee hyvä. Pöpö istahti heti tukea tarvitsevan jalkoihin. Koirahan haistaa ihmisen stressin ja aistii sydämensykkeen.”
Pöpö kuuntelee Spotifyta
Ilona muistuttaa, että opistolla käyminen on koiralle stressaavaa. Siksi hän ei voi ottaa Pöpöä töihin kuin maksimissaan kahtena päivänä viikossa. Toistaiseksi Pöpö on ollut päivän viikossa.
”Pöpö tulee aina opistolle hurjan mielikseen, mutta päivän aikana on vaihtelevia luokkatilanteita, kaikuu ja sen pitää keskittyä. Jälkeen päin tajusin, että en ollut äsken tunnilla sille reilu. Sillä oli liian levotonta. Olisi pitänyt siirtää Pöpön matto heti luokan eteen”, Ilona harmittelee.
Ilona sanoo, että Pöpö on helposti luettava koira. Se osaa näyttää, kun riittää. Opiskelijoiden kanssa on sovittu, että kun Pöpö menee matolleen, sitä ei häiritä.
”Pöpö tuo lisäiloa myös minun työhöni, mutta kyllähän se myös kuormittaa. Pitäisi keskittyä opiskelijoihin, koiraan ja itse aiheen opettamiseen. Onneksi meillä on ryhmässä ohjaajana sivari Matti.”
Pöpö saa olla opistolla vain yhdessä rakennuksessa, entisessä rehtorin talossa. Silloin kun Ilona opettaa muualla, Pöpö nukkuu Ilonan työhuoneessa omassa pehmeässä sängyssään ja kuuntelee Spotifyta. Varmasti toinen silmä auki ja korvat ylös alas sahaten.
Teksti: Tiina Hämäläinen
Kuvat: Janne Peltonen ja Pöpön kotialbumi