Yllätysten viikko Erasmus-vaihdossa Nizzassa
Opetan yhteiskunta- ja työelämätietoa pääasiassa aikuisille maahanmuuttajille. Halusin nähdä, miten vastaavaa kotoutumiskoulutusta toteutetaan Ranskassa. Halusin myös saada tilaisuuden keskustella Ranskan maahanmuuttotilanteesta, kotoutumispolitiikasta ja -koulutuksesta paikallisten kanssa. Siksi lähdin toukokuussa 2023 viikoksi Erasmus-vaihtoon International House Nice -kielikouluun Nizzaan, Etelä-Ranskaan.
Tein Erasmus-sopimuksen kielikoulun johtajan kanssa. Saapuessani Nizzaan sain kuulla, että johtaja oli poissa kaksi viikkoa, eikä kukaan henkilökunnasta tuntunut tietävän tai välittävän tulostani. Se oli aikamoinen järkytys! Koska kukaan ei ottanut minua vastaan eikä tarjoutunut tekemään ohjelmaa vierailulleni, toimin itse. Seurasin ranskan kielen opetusta ryhmissä, joiden kielitaitotaso oli A1-B1. Viimeisenä päivänä pidin ranskankielisen esityksen Suomesta siinä ryhmässä, jonka opetukseen olin osallistunut eniten.
Puhetulvaa ja raikasta tuuletusta luokassa
Opetuskäytännöt poikkesivat huomattavasti suomalaisesta kotoutumiskoulutuksesta. Kielikoulussa ei ollut perinteisiä luokkahuoneita, vaan ryhmät kokoontuivat suurissa toimistohuoneissa, joiden opetustekninen varustelu oli vaatimaton. Opetuksen aikana ikkunat olivat auki koko ajan. Ryhmissä oli 12-14 opiskelijaa, ja opetusta oli neljä tuntia päivässä (tauot 20 minuuttia ja 10 minuuttia). Oman ryhmäni kurssin pituus oli viisi viikkoa.
Kurssilla opiskelijat tekivät loppukokeen lisäksi halutessaan virallisen kielitaitotestin, jonka avulla he pystyvät hakemaan oleskelulupaa tai kansalaisuutta. Oman ryhmäni opiskelijat (taitotaso A2-B1) tulivat eri puolilta maailmaa, myös ranskankielisistä maista, siis Ranskan entisistä siirtomaista. Tässä edistyneiden ryhmässä ranskankielinen keskustelu jo onnistui opiskelijoiden kanssa.
Ranskassa opettajaa teititellään. Minulle suomalaisena oli yllätys, että tunnilla kaikki puhuivat yhtaikaa – myös opettajan päälle – ja opiskelijat tulivat ja menivät miten sattuu. Positiivista opetuksessa oli sen interaktiivisuus sekä totuttelu puhetulvaan ja nopeaan puherytmiin. Jaetut materiaalit olivat hyviä ja yhteiskunnallisesti suuntautuneita.
Kotoutumisen arkea ja taidetta
Kävin myös vanhemmille suunnatussa kieli- ja yhteiskuntatiedon työpajassa Collège Jules Romain -yläkoulussa Nizzan läntisessä lähiössä. Työpajan ohjaajana toimi koulun ranskan kielen opettaja Nadia Hadj-Said, joka vastaa myös ulkomailta muuttaneiden oppilaiden alkuopetuksesta. Hänen kanssaan sain tilaisuuden keskustella Ranskan kotoutumispolitiikasta ja tapasin myös koulun rehtorin.
Asuin pienessä airb&b-yksiössä kukkulalla kaupungin yläpuolella, puhtaan ilman ympäröimänä! Vapaa-ajalla tutustuin Nizzaan ja ihastuin sen vanhoihin taloihin ja kauniisiin maisemiin. Linnan rauniot korkealla mäellä, rannan tuntumassa oli hurmaava paikka ja avasi ovia alueen historiaan. Museoiden yönä kävin barokkimuseossa Nizzan vanhassa kaupungissa, missä sain nauttia mm. comedia del arte -esityksestä ja rock-bändin soitosta!
Vastaanottavassa organisaatiossa kielikoulussa en saanut tilaisuutta keskustella syvällisemmin kollegojen kanssa, mutta viimeisenä päivänä pidin ranskankielisen esityksen Suomesta, ja se meni hyvin! Vierailun aikana opin paljon ranskalaisesta kulttuurista ja kielitaitoni vahvistui.
Teksti ja kuvat: Kirsi Linnamäki, opettaja, Linnasmäen opisto